Marina konstruktioner

Vi har projekterat många större bryggor i Stockholms skärgård. Både nybyggnad, ombyggnad och renovering. Våra uppdragsgivare är föreningar som önskar att Waxholmsbolaget börjar trafikera deras ö eller på grund av förändringar för Waxholmsbolagets båtflotta. I flera fall har vi även utfört lägesbesiktningar för att hitta den mest lämpade platsen för en ny brygga.

När vi började projektera bryggor fanns det bara ett fåtal rekommendationer för hur en Waxholmsbrygga skulle utföras. På uppdrag av xxxxxx hjälpte vi till att ta fram nya krav för hur en Waxholmsbrygga ska utföras och dimensioneras. Detta mynnade i RTG 2012. Reglerna hanterar såväl utformning som dimensioneringsxxxxxxx (rekommendationer eller krav??) Utredningen utfördes i samarbete med Tekn. Dr Anders Granström.

Fortsättning..

Dimensioneringskraven hanterar belastningar för:

  • Påtörning
  • Hävning
  • Förtöjning
  • Islaster
I dag håller xxxx på att bygga ut regelverket ytterligare, det är ett levande dokument då färjorna, landhöjning och havsvattenstånd förändras.

Visby hamn

Ett annat intressant projekt är när vi var med och projekterade förändringar i Visby hamn. Efter Estoniakatastrofen kom en ny lag som sa att man inte fick ha bildäck under vattenlinjen. Detta medförde att Gotlandsfärjorna byggdes om och eftersom däcket flyttades uppåt så fanns inget mothåll kvar där kajens fenderverk angjorde båtskrovet. Detta resulterade i att skroven trycktes sönder vid starka vindar.

Fortsättning..

Visby hamn är så lokaliserad att färjorna ligger syd/nordriktning, med långsidan mot väst. Många av de större stormarna som går över Sverige kommer just i denna riktning, exempelvis stormen Gudrun med vindhastigheter på 40 m/s (medelvind på 33 m/s). Med ett vindfång på upp emot 5000 m2 och med vindhastigheter på 30 m/s ger det en kraft på 7500 kN eller 750 Ton. Vi projekterade om fenderverken till betydligt högre än tidigare så att skroven alltid belastas där ett mothållande däck finns bakom skrovet vare sig det är hög eller lågvatten eller om färjan är tom eller fullt lastad.

Behöver ni hjälp med marina konstruktioner?